Dålig leverans från Telia

Vi kom ju hem från vår långa semester den 1’e Januari nu i år. Och vi kände direkt att vi ville ha både hemtelefoni, bredband och sådana trevliga tjänster.

Eftersom vi sa upp telefonabonnemanget och även vårt Internet abonnemang i Augusti så satt vi där utan någonting sådant. och då Akelius fastigheten vi bor i har fått Fiberlan från Telia så valde vi dumt nog att köpa tjänsterna utav Telia.

Vi ringde och beställde den 3’e januari (Måndagen). Vi skulle få Internet efter ca en vecka och därefter skulle det ta två veckor innan telefonin skulle fungera. Glada blev vi när vi bara skulle behöva vänta en vecka innan Internte tjänstne skulle bli inkopplad.

Vi väntade en vecka och ingen Internet, så jag började ringa (Började inte jobba förrän den 16’e januari och tur var det för det tar TID att försöka få något svar av Telia).

Så jag ringde ca 5 gånger och pratade med supporten från Måndagen dne 9’e till Fredagen den 13’e. Strulet verkade vara att vi inte bodde i rätt lägenhet och att vi hade Internet kopplat till vår lägenhet i ett annat namn. Efter många om och men så vägrade Telia lita på vad jag sa. Så jag fick ringa Akelius och be dom ringa Telia och berätta vilken lägenhet vi bodde ;).

Flera gånger lovade även Telia att återkomma till mig med svar, det gjorde dom ALDRIG.

Hur som helst i slutet av veckan så trodde jag det skulle vara fixat, det var det inte. Vi fick in Internet förrän veckan efter.
Så den 16’e ringde jag på kvällen till Telia och frågade vad som hände, jo deras support skulle kolla på det och ringa tillbaka.

På tisdagen så ringde dom mig och frågade om jag verkligen bodde i vår lägenhet och dom ville att jag skulle gå och titta om jag bodde där. Lite sur var man så jag snäste till dom att den frågan hade jag besvarat på ett antal gånger och det som stod i deras system som jag hade sagt till dom innan stämde. Och att jag inte kunde titta nere i trappen då jag var på jobb och inte kunde åka hem för att göra det dom bad mig göra 😉

Så dom skulle kolla vidare på det hela och ringa mig på onsdagen. Onsdagen kom och hela dagen gick utan något telefonsamtal från Telia (Hos oss kallar vi dom numera för Felia).

Onsdagskväll ringde jag till Telia och var lite sur och sa att nu fick det tusan vara nog och vi ville ha den tjänstne vi beställt. Efter ca 1 timme i telefonen så fick jag prata med backoffice/second line support. Där kom vi efter någon minut fram till att jag var tvungen att gå in på den ”bredbandswebben” sidan och lägga en beställning där. (Detta borde ju alla i supporten kunnat säga till mig från en början).

Sagt och gjort så la jag in beställningen och Internet fungerade efter ett par minuter. Även secondline support tyckte det var konstigt att deras firstline support inte kunde ha hjälpt mig med detta innan. Fast själv så förstår jag inte varför man måste lägga beställningen 2 gånger. Räcker det inte att man ringer in till deras kundtjänst och lägger beställningen där 😉

Om man nu trodde det var slutet på det hela så tänker man fel. I fredags så hämtade jag ut ett paket på posten som skulle vara den trådlösa routern + iptelefoni routern vi skulle få.

Självklart så stod det hur man skulle koppla in denna enhet. Det fungerade ej så fick spendera mer än en timme igårkväll med att försöka förklara för Telia att det felmeddelandet jag fick upp i routern var ”DSL inkopplingen är inte gjord…….”. Telia ville att jag berättade hur jag kopplat in det hela osv.

Så nu slutade det hela med att vi ska gå ner till Telia butiken och hämta ut en ny router. Får se vad som händer nu.

Måste säga att

Telia har den sämsta kundtjänstorganisation jag varit med om

. Flera gånger så sa dom att dom skulle återkomma till mig, detta hände bara 1 gång och då kunde dom inte göra någonting förutom att fråga om mitt lägenhetsnummer och även berätta att dom skulle återkomma, vilket dom inte gjorde.

De flesta jag pratat med har inte haft någon koll överhuvudtaget. Secondline teknikerna har i de flesta fall varit kompetenta men det borde finnas mer information som dom delar med sig utav så man slipper spendera en 6-7 timmar i telefonen innan man får ett sådant simpelt svar såsom ”Du måste registrera dig på hemsidan för att kunna komma vidare”.

Skäms på er Telia.

Ska bli spännande att se hur lång tid det kommer att ta innan vår tjänst verkligen börjar fungera såsom dom lovade att den skulle göra redan den 16’e.

Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>