Hälsokontrakt – Gå ner i vikt

Hälsokontrakt

Så nu har jag klurat på detta hälsokontrakt som AJ tyckte vi skulle skriva. Och kommit fram till att mitt mål är att ligga på ca 86 kilo.

Och då menar jag inte bara att jag ska banta av mig dessa 3 kilo utan att jag ska gå ner det i vikt samtidigt som jag bibehåller både muskler och hälsa.
Hade tänkt att detta skulle vara ett tag framöver.

Gå ner i vikt till 86 kilo

Det enda som kommer att vara lite tråkigt är att behöva köpa nya kläder. Kommer att kosta en mindre förmögenhet att byta ut garderoben igen mot mindre storlekar. Så jag kanske får gå runt i mina då för stora kläder. Men men den tiden den sorgen 😉

Så nu är planen att som sagt fortsätta viktminskningen men att gå ner från mina 88 kilo someting och ner till 86 kilo. Kanske ni underar varför jag skrivit att jag skulle gå ner 3 kilo när jag vägde 88.2 kilo precis innan vi lämnade Thailand.

Nu är det så att vi inte har någon våg hemma så har inte kunnat väga mig efter hemkomsten från Thailand. Så det enda stället jag kunnat väga mig var på gymmet. På gymmet vägde jag 90 kilo (kvällen) men då hade jag ju full mundering på mig med träningskläder och skor.
När vi var i Thailand och hade slutvägningen så hade jag ju bara kalsonger och Thaiboxningsshorts på mig. Så kanske får se vad mina kläder väger och sen köra efter gymvågen minus vad kläderna väger. Jaja det är ett framtida problem.

Hur som helst så visade vågen på gymmet att jag vägde 90 kilo så det är väl den jag ska köra efter och då vill jag gå ner så att den visar 87 kilo (det blir ca 86 kg utan skor + gymkläder).

Så det är fortfarande 3 kilo hur man än vänder och vrider på det.

Så hur ska jag komma till min nya vikt då ?

Det kommer att bli lite mindre mat, mer hälsosam mat. Så drastiskt minskande på Pizza Hut och andra restaurangbesök som är onyttiga. Till en början kommer jag fortfarande att gå ut och äta lunch varje dag men ska försöka få lite mer hälsosam mat och hålla mig till det.
Förutom det så kommer jag dra ner drastiskt på godisätandet. Ska se till att kan inhandla lite salta godisar från Rya konfektyr så är saltbehovet löst och dom behövde man bara äta ett par av innan man kände sig nöjd och belåten.

Sen är det så klart tränandet. Det kommer jag att fortsätta med. Men har inte riktigt bestämt mig för vad jag egentligen ska träna.

hur som helst så måste jag få mer konditionsträning och mindre viktträning. Så ska försöka gå på fler pass och kanske även ut och jogga.

Det ultimata hade varit om jag tränat konditionsträning (fettförbränning) åtminstone 4 gånger i veckan och 2-3 gånger styrketräning. Men det enda jag kan se att jag gör då är att jag tränar både styrka och kondition någon kväll i veckan.

För att styrka upp magen och ryggen så kommer jag även att gå på Core passet på Actic i framtiden. Testade core passet igår och det var ett bra pass som fokuserar på rygg och magmusklerna, vilket är bra för min halvkassa rygg.

Varför gå ner i vikt ?

Så ni kanske undrar varför jag vill gå ner i vikt nu ?
Jag har ju redan gått ner till under 90 kilo men tänkte jag skulle fortsätta att gå ner något kilo till och se hur ryggen mår efter att jag blivit av med magen. Förhoppningvis kommer min rygg att må bättre av att jag är lättare.
Ryggen har det senaste halvåret varit riktig dålig och hela månaden innan vi åkte till Thailand så var ryggen dålig i princip varje dag. Då hade jag ont och ryggen kändes inte alls bra. I en hel JÄVLA månad, det finns roligare saker än att ha ont i ryggen i en hel månad 😉

Så därför har jag klurat på ryggproblemen och kommit fram till att jag kanske skulle testa gå ner i vikt och se om det hjälper.
Men som sagt det gäller fortfarande att inte bara träna en massa löpning och gå ner i vikt, kommer verkligen att behöva styrketräna för att hålla ryggen och magen stark så att ryggen inte behöver kämpa alldeles för mycket.

Det enda som jag behöver göra nu är att meddela AJ vad jag tycker vi ska skriva i vårt hälsokontrakt och även vad jag tycker belöningen ska vara om vi klarar våra mål innan sommaren är här.

Så har ni tips och förslag på vad man skulle kunna ha som belöning när vi väl klarat våra mål så skriv gärna någon kommentar.

Funderade först på att ha delmål men det känns som att det är bara att kämpa på och se framemot allt vi ändå ska göra utan varken delmål eller belöningar.

För planen är åtminstone för mig att åka och testa på fridykning i Egypten innan sommaren är här (dvs om någon vill följa med), sen ska vi åka på någon weekendtur på lite kultursemester (där har vi redan pratat med Stefan och Mia så vi får se vad som händer) och sen till sommaren så är jag inte helt främmande för att åka till Thailand och träna Thaiboxning igen. Men då vill jag
även åka till Vietnam och gå i gamla Viet Cong tunnlarna.

Det här inlägget postades i Viktminskning och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>