Icmeler – 2006

Icmeler 2006

Icmeler var AJs och min andra semester tillsammans. Denna gjorde vi i Augusti 2006.

AJ har varit i Icmeler en eller två gånger innan med sina föräldrar. AJ’s föräldrar åker i princip till Icmeler varje år och har varit där ett antal gånger.
Detta märktes, speciellt att folk kom ihåg AJ och ”papi”. På rätt så många ställen så bjöd folk på Raki och frågade när Papi kom och hälsade på igen.

Hur som helst så är Icmeler en trevlig liten by i Turkiet. Icmeler ligger inte långt ifrån Marmaris och man åker till Dalaman flygplatsen.
Vill ni läsa mer om Dalaman distriktet så kan ni göra det på dalaman.se.

Från Dalaman flygplatsen så tar det sen 1-2 timmar med buss att komma till Icmeler. Vi hade bokat varsin flygstol ner till Icmeler,Turkiet och sen hade vi bokat in oss på George Hotell (kommer ej ihåg vad det heter).
Men det är åtminstone det hotellet som AJ’s föräldrar nästan alltid bor på. Inte särskilt billigt och inte världens bästa standard. Men trevlig hotell som ligger nära och bra både till stranden och till gågatorna och restaurangerna i Icmeler.

Denna tur var nog den bästa tur till Turkiet vi haft. Icmeler är en riktigt superduper trevlig stad med en mängd trevliga restauranger som serverar riktigt god mat.
Stranden kanske inte är den finaste, vi var där i Augusti och då får man passa sig för att stå stilla i vattnet. Det kommer nämligen små fiskar som biter på en om man står stilla. Och inte för att det gör ont när man blir biten, men det känns :)
Det finns inte mycket att se under vattnet men det var bra ändå. Man låg och solade, gick ner och badade och läste en massa böcker.
På eftermiddagen gick vi oftast till hotellet och låg vid Poolen. Kvällarna spenderade vi med att gå omkring i Icmeler och titta på en massa affärer, äta god mat och bara umgås.

Vi hann med en tur in till Marmaris. En lite jäktigare stad med mer tempo. Inte lika pittoresk och hemtrevlig som Icmeler men fortfarande en fin stad. Vi var där mest för att shoppa, vi tog någon båt in till Marmaris från Icmeler.
Trevligt trevligt. Vill man så är det inte heller långt att åka från Marmaris in till Rhodos, Grekland. Tar ett par timmar, så vill man testa på riktigt god Grekisk mat så kan man alltid åka till Rhodos.

Utflykter

Vi hann i princip bara med en utflykt från Icmeler när vi var där. Men det var en riktigt trevlig utflykt, vi tog en båttur som tog oss upp till Dalyan och sköldpaddsstranden.
Dalyan var ett ställe där vi först som sagt snorklade och solade lite vid sköldpaddsstranden och därefter åkte vi upp för någon flod där vi testade på lerbad och bada i varma källor.
Har fina bilder när AJ och jag står helt insmorda i lera.
Någonting vi lärde oss där var att man ska inte ha på sig badkläder som man är lite rädd om eller som man inte vill ska bli smutsiga. Jag fick aldrig mina shorts riktigt rena efter den turen, shortsen var vanliga Puma badshorts som var svarta och vita. Den vita färgen blev sen smutsgrå iställer för vit.

AJ tyckte även detta var trevligt, förutom då själva båtturen och det måste jag hålla med. Man vill egentligen inte åka båt i 4 timmar bara för att se någonting. Jobbigt att sitta på båten när det guppar och skumpar fram. Men turen kan jag rekommendera, en av de bättre turerna enligt mitt tycke.

Något annat roligt med Icmeler var nästsista dagen så ville AJ att jag skulle visa hur fjärilsim skulle gå till. SÅ jag sa att jag ska bara upp och hämta simglasögonen så skulle jag visa i poolen hur det gick till.
Men det behövdes inte tyckte AJ, hon ville bara se några simtag. Så jag började simma och efter några tag så tyckte jag själv att nu när jag nog framme vid kanten och skulle göra sista simtagen, just som jag far upp med huvet och armarna så träffar jag poolkanten med pannan.
Kommer ihåg att jag kändes som att nacken knäckts och lade mig på kanten på poolen och kände efter i nacken, var tvungen att böja lite för att känna. Detta gjorde verkligen ont, sen några sekunder senare så började det bara strömma ut blod från pannan.
Visade sig att jag fått den vassa poolkanten just över hårfästet och där hade det blivit ett snitt, detta snitt började blöda rätt så kraftigt. Så jag hivade upp mig från poolen och fick en handduk att trycka mot pannan.
George ringde ambulans och vi gick och hämtade pengar. Allt vad vi hade i Turkiska Lira var ca 1500 kr. Så vi tog med detta och jag åkte ambulans först till lokala sjukstugan men där skickade dom mig vidare in till Marmaris.

Så vi åkte ambulans till sjukhuset både jag och AJ, när både jag och AJ såg McDonalds skylten så sa vi i princip samtidigt att när vi åker hem så ska vi åka inom Mcdonalds. Vi kommer in på akuten och jag sitter där och väntar. Folk kommer in samtidigt och många av dom blöder ännu mer.
Jag blir inhivad i ett rum, men snabbt får jag gå ut igen då det kommer en annan person som blöder ännu mer och som behöver mer hjälp än mig. Så jag fick gå ut och vänta igen.
Efter ett tag så blir jag inskickad igen. Nu får jag bedövning sen börjar dom sy. Tror det var tre stygn dom sydde. Dom var även tvungna att raka av lite hår lite ovanför hårfästet.
Kostnad för hela kalaset blev 1500 kr. Egentligen var det mer men vi hade inte mer pengar så vi prutade ner priset till 1500 kr + att dom körde oss hem.
Skojja att man inte var glad, 1500 kr på något så onödigt.

Tur var att det var nästsista dagen, sista dagen fick jag inte bada men det var inte så farligt. Jag kunde gå runt med ett stort plåster i håret :)
Såg riktigt fult ut när jag tog bort plåstret och där inte fanns något hår precis där dom hade rakat bort håret. Roligt roligt.

Ett annat roligt minne jag har är att vi tog en promenad jag och AJ innan vi skulle åka till flygplatsen. Det var varmt, AJ hade precis köpt en handväska. Och hon gick där och svängde sin handväska samtidigt som hon pustade och frustade :)
Det var roligt det, eller hur AJ :)

Efter en vecka så tog vi bort stygnen (Morsan gjorde det) och allt var frid och fröjd, nu när jag känner efter så kan jag inte ens känna av ärret.

Och vad var då kostnaden för detta kalas. Det visade sig att självrisken låg på 1500 kr för att försäkring skulle täcka detta. Så det var ju inte lönt att ta det på försäkringen. Utan bara buga och tacka.

Nu ska jag inte låta negativ, för vår tur till Icmeler var en av de bästa turerna vi har haft till Turkiet. Och då har vi ändå varit i både Alanya, Kemer och då så klart Icmeler.

Så Icmeler måste vi ta och åka tillbaka till.

Det här inlägget postades i Resor och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>