Phi Phi

Phi PHi öarna

Så helgen den 8-9 så var vi med Annika och Erik på Phi Phi öarna.

Resan med hotell kostade ca 2000 bath per person och då ingick transport och övernattning på ett rätt så fint hotell på Don Phi Phi.

Väl där så tog vi första dagen och hyrde en longtail båt i 3 timmar för att åka runt kring den lilla ön på Phi Phi, där såg vi bla Maya Beach (som är känd från The Beach med Leonard Di caprio).
Men vi kände inte att vi ville gå i land, det kostade 200 bath för att gå och titta där. Kändes rätt så meningslöst.

Maya Beach Phi phi

Så vi tuffade vidare i vår longtail båt. Vilket vi gjorde rätt i, vi åkte till Monkey Beach för att snorkla lite. Vilket var rätt så trevligt.

När vi väl snorklat så kom det en liten apa simmande till vår båt. (Trodde inte att apor simmade). Men denna lilla spjuvern simmade och kom upp i vår longtail båt.
Väl ombord så började apan att leta mat :) och slet runt vår båtförares matpaket. Lite roligt var det :)

Monkey Beach Phi PHi

Bild på apan som kom simmande från Monkey Beach.

På kvällen gick vi och tuggade någon trevlig buffe vilket var rätt så smarrigt med tanke på att vi (Jag och AJ) mest tuggat THaimat i veckorna. Så lite stekar var aldrig fel.

Vi var alla rätt så trötta på kvällen så det blev tidig hemgång, jag fick en trevlig liten ide att göra någonting på Söndagen innan vi åkte hem (Båten går ca 14:30 hem) och det var att vi skulle åka ut och snorkla för att se om vi kunde se hajar.
Men när vi väl pratade med longtail förarna så verkade det som vi att vi behövde åka ut runt kl 7:00 för att få se dessa svartfenade revhajar. Så vi bokade ingenting men vi bestämde att om vi var vakna och var sugna på det så skulle vi ut och snorkla.

Jag och AJ däckade vid ca 21:??. Det tar hårt att träna hela veckorna och gå upp innan kl 06:00 varje dag för att sticka ut och jogga eller träna så vi var rätt så trötta på kvällen.

Så i vanlig ordning så vaknade jag ca 05:40 någonting men låg och drog mig lite innan jag bestämde mig för att ringa Erik och Annika för att se om Erik var vaken. Vilket han var så vi drog ut och snorklade.

Longtail båten hyrdes för en timme och sen tuffade vi ut mot Long Beach och Sharks Point (eller vad det nu hette). Då var väl kl 07:10 eller något snarlikt.
Frukost intogs på båten i form av vatten, banan och lite bröd :)

Tror vi snorklade runt i ca 45 minuter innan vi såg hajarna.

Svartfenade revhajar i THailand

Vi trodde så klart att man skulle se dessa hajar på lite djupare vatten så vi snorklade där det var någon meter djupt. Men det visade sig att vi hade rätt så fel, så efter att vi verkligen frågat får Longtail båtförare exakt vart vi skulle kunna se hajarna så simmade vi in till korallrevet
där det var ca 1-1.5 meter högt vatten. Och efter bara några minuters simmande där så såg vi ett par stycken svartfenade revhajar :)

Long beach - Phi Phi

Dom simmade runt och runt så jag fick åtminstone en filmat dom lite, några bra bilder blev det tyvärr inte.

Detta var första gången jag har simmat med hajar (Har ändå varit ute på snorkling turer och dykturer förr där det skulle kunna finnas hajar men har aldrig sett några förr).

Don Phi PHi

När vi väl kom hem från vår snorkeltur så käkade vi frukost med AJ och Annika. Därefter så gick vi till Phi Phi Viewpoint, vilket nästan är en självklarhet om man åker till Phi Phi att man ska besöka.
Tyvärr så kunde AJ inte följa med upp då hennes knä hoppade ur led på onsdagsträningen.

Vägen upp till Viewpointen på Phi Phi är Lång och brant så det var riktigt jobbigt att ta sig upp, men det var det värt.

Man ser ner över stränderna på Don Phi Phi och får även en fin utsikt över den mindre PHi PHi ön.

När vi väl kom ner från ViewPointen så intog vi något kallt att dricka och sen promenerade vi ner till stranden.

Måste säga att stranden på Phi PHi var riktigt trist. Vattnet var skitigt och det var inte någon jättefin strand.

Eftersom jag lätt blir trött på att bara ligga stilla så hyrde jag och Erik en kajak och paddlade ut till en fantastiskt fin strand MOnkey Beach (Verkar finnas flera Monkey Beach på Phi PHi). Där var stranden riktigt finfinkorning vit sandstrand.
Vattnet var klart och inte alls skitigt som inne på den vanliga stranden.

När väl klockan började närma sig 13:00 så gick vi och käkade därefter så åkte vi tillbaka till Phuket.

Sammanfattning av Phi Phi öarna.

Trevligt ställe att åka till, många ställen att dyka och snorkla, mycket festande (för dom som vill), trevlig ö att besöka men tror inte jag skulle vilja vara där en längre tid dvs om man inte dyker.

Det här inlägget postades i Phuket, Thailand och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>